Forum cybernetyczne Strona Główna Forum cybernetyczne
http://autonom.edu.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
"Programowanie ludzkiego umysłu"
Autor Wiadomość
W.D.

Dynamizm charakteru: statyzm (odcień egzodynamiczny)
Wysłany: Czw Gru 28, 2017 7:29 pm   "Programowanie ludzkiego umysłu"

(Materiał do analizy. Fragmenty w trakcie przepisywania).

Tytuł angielski - "Programming the Nation?"
https://www.youtube.com/watch?v=62j6Yjp3Imw - link do filmu

http://www.imdb.com/title/tt1023345/
https://en.wikipedia.org/wiki/Programming_the_Nation%3F

Gdy opadł kurz po wydarzeniach z 11 września, postanowiłem się przyjrzeć światu, który mnie otacza.
Społeczeństwo wciąż nie zna odpowiedzi na wiele pytań. Nie nazwałbym się fanatykiem teorii spiskowych, jednak nie mogę oprzeć się wrażeniu, że ktoś chce wyprać nam mózgi. Jesteśmy tresowani jak szczury w labiryncie, uczy się nas bezmyślności. Nie zastanawiamy się, jak wypłynie to na nas i naszą przyszłość.
Pracowałem w agencji reklamowej, słyszałem o przekazie podprogowym umieszczanym w reklamach. Choć było to fascynujące zagadnienie, uznałem te plotki za miejską legendę.
Słowniki definiują „przekaz podprogowy” jako rejestrowanie informacji bez świadomości ich postrzegania. Ale w końcu dotarło do mnie, że media, polityka i popkultura działają właśnie w ten sposób.
Informacja podprogowa ma dotrzeć do zakamarków naszego umysłu, byśmy robili to, czego chcą oni. Przecież sami nadali sprawie rozgłos, nie tylko w głównych wydaniach wiadomości („przekaz podprogowy”, „kontrola umysłu”) i trywializowali ten problem w filmach i reklamach.

„Słyszeliście o przekazie? Pojawia się i znika na ekranie, lecz zostaje w twoim umyśle. Czyż nie jest piękny?”
„Przekaz podprogowy”
„Kilka zlepionych zdjęć”
„Zabrania się myślenia”, „kupuj”
„Porozmawiamy o reklamie podprogowej. Co to?”
„Słyszałaś o przekazie podprogowym? Takim jak seks w reklamie drinków?”
„Co daje taka praca? Spore możliwości. Wklejanie pornografii do filmów familijnych(?)”
„Puszczę to od tyłu. Wstąp do marynarki. Używają podprogowego przekazu”
„Amerykanów zmuszono do palenia przekazem podprogowym”
„Przekazują wiadomość podprogową. Wojsko nadaje ją od kilku tygodni”
„Podprogowa reklama zakończona”

Rozumiecie, o co mi chodzi? Ten temat wciąż pojawia się w mediach, ale czy taki przekaz odpowiada za problemy naszego społeczeństwa - za otyłość, anoreksję, wojnę z terrorem, rosnący dług narodowy oraz biedę?
Klasa średnia rozpada się, a podział społeczny jest coraz bardziej widoczny. Pomimo recesji nasz konsumpcyjny apetyt wcale nie zmalał.
Obywatele Stanów Zjednoczonych stanowią 3,5 procent populacji Ziemi, ale pochłaniają 25 procent jej zasobów. Postanowiłem sprawdzić, czy przekaz podprogowy służy programowaniu narodu. Sami też możecie to ocenić.
„Programowanie ludzkiego umysłu”
Najpierw należy poznać działanie naszego umysłu.
Zwróciłem się więc do specjalisty w tej dziedzinie Wilsona Bryana Keya, autora czterech książek o przekazie podprogowym.
W.B.K.: „Gdy coś widzimy, słyszymy lub czujemy, trafia to do naszego mózgu niemal z prędkością światła, ale to, co z tego pamiętamy, to tylko fragmenty. Już Arystoteles wspominał o procesie podprogowym”.
August Bullock: „Zygmunt Freud jako pierwszy badał podświadomość i twierdził, że mózg wiele przed nami ukrywa. Była to bardzo kontrowersyjna teoria”.
W.B.K.: „Mówił o tym, o czym ludzie nie chcieli wiedzieć.
A.B: „Opracował metody badania podświadomości. Jedną z nich była interpretacja snów. Twierdził, że śniąc, wyłączmy bariery dzielące naszą świadomość i poznajemy swoje prawdziwe uczucia”.
W.B.K.: Freud ostrzegał, że zabawa podświadomością jest niebezpieczna, gdyż jej nie rozumiemy. Nasza reakcja może być groźna”.
Douglas Rushkoff: „W Stanach zajął się tym Ed Bernays, który w konsumpcji widział, który w konsumpcji widział ujście dla pierwotnych instynktów”.
Eldon Taylor: „W swojej książce „Propaganda” pisał, że marketingowcy powinni podejmować decyzje za nas, wolnych ludzi. Stworzył filozofię manipulacji i motywacji społeczeństwa”.
(Jakiś głos, cytat z „Propagandy”? – przyp. W.D.): „W takiej sytuacji ludzie stają się podatni - posłuchają każdego, kto ma autorytet, kto powie im, co jest dobre, a co złe”.
W.B.K.: „Najlepiej sprzedać coś podświadomości. Nie promuje się marki czy osoby, ale dociera się do umysłów milionów ludzi”.
William Poundstone: „Ludzie dowiedzieli się o przekazie podprogowym w 1957 roku. Marketingowiec, James Vicary, przeprowadził wtedy eksperyment”.
A.B.: „Powklejał napisy >>Jedz popcorn i pij colę<< między klatki filmu >>Picnic<<”.
W.P.: „Użył tachistoskopu do ich błyskawicznego wyświetlania”.
W.B.K.: „To urządzenie pozwala na projekcję z prędkością 1/50 części sekundy”.
W.P.: „Konsumpcja popkornu i coli znacznie wzrosła”.
W.B.K: „Wielki sukces”.
W 57 Vicary zorganizował konferencję prasową. Podczas badań sprzedaż coli wzrosła o 18 procent, a popcornu o 57 procent. Do dziś eksperyment ten jest nie do końca zrozumiały dla większości społeczeństwa.
Przechodzień 1: „Oglądasz film. Nagle coś miga na ekranie i chce Ci się pić”.
Przechodzień 2: „Wklejali coś do filmów w latach pięćdziesiątych”.
Przechodzień 3: „Pokazują takie coś w kinie, żeby ludzie kupili colę”.
Myślisz, że tak robią?
Przechodzień 3: „Nie wiem, ale chce mi się pić”.
Mój tata też czytał o przekazie podprogowym i wierzył, że wykorzystuje się go w kinie. Ja również sądziłem, że to prawda.
A.B.: „Zainteresowano się tym zjawiskiem. Wydano zgodę na puszczanie takich reklam”.
E.T.: „Na rynku pojawiła się konkurencja. Radio i telewizja przyznały się do eksperymentów”.
A.B.: „W radiu miały lecieć reklamy szeptane, nagrane bardzo cicho głosy typu >>kupuj nasze paliwo<<, puszczane między utworami”.
E.T.: „Zrobiła się afera. Ludzie byli wkurzeni. Pojawiły się negatywne opinie. Kongres chciał zwołać posiedzenie. Vicary pojechał w tej sprawie do Waszyngtonu. Norman Cousins nazwał przekaz podprogowy najgroźniejszym wynalazkiem w historii”.
Głos: „Media uznały, że Kongres nie powinien się do tego mieszać i założyły Narodowy Związek Nadawców, obiecując, że nie zezwolą na użycie reklam podprogowych”.
A.B.: „Próbowali uspokoić odbiorców, mówiąc, że przekaz jest nieskuteczny”.
W.P.: „Vicary rzucił pracę. Później przyznał się, że wszystko było oszustwem, że nie przeprowadził żadnego eksperymentu.”.
Key nie wspomniał o tym w swojej książce. Co więcej, znów nagłośnił tę sprawę.
W.B.K.: „Spożycie coli i popcornu wyraźnie wzrosło”.
W.P.: „Jest w tym trochę prawdy. Robiono inne eksperymenty”.
A.B.: „Spożycie mogło wzrosnąć, ale nie w takim stopniu jak twierdził Vicary.”
W.P.: „Ale raz rozpuszczoną plotkę trudno wyciszyć. Od tamtej pory po świecie krąży legenda o przekazie podprogowym.


(…)


Howard Shevrin: „(…) Pozostawało jedynie pytanie, czy przekaz podprogowy może zmienić czyjeś zachowanie w znacznym stopniu. Odpowiedź okazuje się problematyczna. Jedne badania wykazują, że tak, inne, że nie.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group